Trykkbølgebehandling

På Din Helse Bjølsen har vi fått ett nytt trykkbølgeapparat. Trykkbølge har vært en effektiv behandling mot mange typer senebetennelser noen år, men det nye med apparatene er at de har mer effekt, men mindre ubehag ved behandlingen.

på det ortopediske markedet​ så er​ behandlingsformen er i dag en av de mest effektive og hurtigst voksende​, og det brukes i økende grad på hud (cellulitter) samt hos veterinærer. ​Man benytter seg av kroppens egne tilhelningsevner ved å stimulerer de med sjokk​ bølger ​- og man ​får man en umiddelbar og langtidsvirkende positiv effekt.

Trykkbølgebehandling brukes som et alternativ til kirurgi, og er både effektiv og rask.

Trykkbølgebehandlingen er på vår klinikk benyttet i tillegg til noen behandlinger med leddbehandling av kiropraktor​. Først skal vevet brytes opp, deretter tilheles. Ta kontakt med kiropraktorene Grimsrud eller Thomassen, eller fysioterapeut og trykkbølgebehandler Cristina Andersen for en undersøkelse.

Hva er trykkbølgeterapi?

Trykkbølgeterapi eller sjokkbølgeterapi er i Norge synonymer. Vår distributør fysiopartner skriver følgende om trykkbølgeterapien: Trykk-/sjokkbølgebehandling er en behandlingsmetode primært innen fysikalsk medisin, som har vist å ha meget god effekt på en lang rekke kroniske tilstander, som tradisjonelt har vært vanskelig å behandle. Behandlingen består av å tilføre det skadde området høyenergiske bølger. Disse bølgene er enten radierende trykkbølger eller fokuserende sjokkbølger. Bølgene forårsaker mikroskopiske skader til det skadete vevet – noe som stimulerer tilhelingsprosessen. Kroniske tilstander, som ikke er blitt bra fra andre type behandlinger, viser å ha en suksessrate på 80-95% på denne behandlingen. Dette viser dokumenterte studier fra hele verden.

Trykkbølgebehandling

Er du pasient som ønsker en rask og effektiv behandling kan du se av listen under hva vi behandler med trykkbølger

Muskulære og ortopediske lidelser og symptomer:

Ulike kneskader som

Fotskader

Trykkbølgebehandling er i tillegg effektivt mot

• Muskulære triggerpunker (myofacielle triggerpunkter)
  • Myoser
  • Etter benbrudd for å hjelpe frakturtilhelingen

Kosmetiske behandlinger

Dermatologi / cellulittbehandling

Trykkbølgebehandling og sjokkbølgebehandling er i Norge FDA godkjent. Svært få andre behandlinger har en slik godkjennelse. Trykkbølgene virker ved at de bryter opp bindevevet mellom fettcellene slik at disse faller på plass slik de skal gjennom huden. Samtidig øker trykkbølgene hudens elastisitet og blodgjennomstrømning blir markert økt ved trykkbølgebehandling (sjokkbølgebehandling)

Et godt resultat oppnås etter minimum 6 behandlinger. For å vedlikeholde et godt resultat bør man spise en sunn og balansert kost, samt trene regelmessig. Vi anbefaler også en vedlikeholdsbehandling årlig.

Apparatene som blir benyttet er stort sett de samme som benyttes under smertebehandling.

De typiske behandlingsområdene for AWT®

• Cellulitter
  • Body-shaping, Kjærlighetshåndtak, slapp hud på overarmene
  • Arrvev, eks. etter fettsuging
  • Strekkmerker
  • Spider veins

Hvor lang tid tar behandlingen?

Trykkbølgebehandling utføres som regel ved at man før 2-3 behandlinger initiellt for å måle effekt. Hvis behandlingen virker, gis det som regel 3 behandlinger til, eller det som er nødvendig for å bli helt kvitt symptomene man har. Dette gjelder betennelser og andre smertetilstander. Trykkbølgebehandlingen tar alt fra 5- 15 minutter.

For trykkbølgebehandling av appelsinhud og cellulitter er behandlingen 20 minutter. Den skal utføres 8-10 ganger initiellt- men noen ganger trengs opptil 20 behandlinger. Behandlingen avsluttes når ønsket resultat er oppnådd. Fordelen ved trykkbølgebehandling

Vår distributør Fysiopartner skriver følgende om fordeler ved trykkbølgebehandlingen

• Behandlingen kan gjennomføres uten medisinering (smertestillende/ betennelsesdempende medikamenter)
  • Behandlingen kan erstatte tradisjonell behandling, som kan være mer omfattende (f.eks kirurgi) eller har flere bivirkninger
  • Behandlingstiden er meget kort og man bør kunne se en positiv effekt etter 2-4 behandlinger
  • Ingen lokalbedøvelse er nødvendig
  • Kiropraktoren er primærkontakt på lik linje med din fastlege. Du trenger derfor ingen henvisning og vil få diagnose stilt av kiropraktoren. Røntgen eller MR undersøkelser vil bli vurdert og henvist til av kiropraktor ved behov. Du kan også bli sykemeldt av din kiropraktor-samt henvist til kirurgi eller annen spesialist hvis nødvendig.

Les mer om