Prolaps

Kiropraktor viser prolaps på en modell av en ryggvirvel

Prolaps, eller skiveutglidning, betyr at skiven mellom virvlene i ryggsøylen har sprukket og at skivekjernen buler ut. I alvorlige tilfeller kan kjernen som tyter ut trykke på nerverøtter og forårsake store smerter og i noen tilfeller lammelser. Prolaps kan man få hvor som helst i ryggen, er den i nakken eller i korsryggen kan man få alvorlige strålesmerter ut i henholdsvis armer og ben. Lammelser kan også forekomme.

Ved alvorlige tilfeller av lammelser i armer eller ben, eller ved problemer med blære/endetarmsfunksjon er akutt operasjon nødvendig. Ta kontakt med kiropraktor hvis du er usikker på dette og ikke prøv å diagnsotisere deg selv. Kiropraktoren kan henvise til akutt kirurgi hvis nødvendig.

Prolaps - En Vanlig tilstand

Prolaps er ganske vanlig blant befolkningen og nesten femti prosent har ett eller flere prolapser uten at det gir symptomer. Ved hjelp av en klinisk og nevrologisk undersøkelse som utføres av en kiropraktor er det som regel enkelt å finne ut av om dine symptomer skyldes prolaps eller andre årsaker. I tvilstilfeller kan en kiropraktor også henvise deg til MR som er en avansert form for røntgen. MR-undersøkelsen gjør det mulig å se prolapsen som ikke synes på vanlig røntgen.

Behandling av prolaps hos kiropraktor

Kiropraktor og fysioterapeut T. Thomassen vil først ved hjelp av en grundig nevrologisk undersøkelse sjekke om du har en symptomgivende prolaps eller ikke. Har du en symptomgivende prolaps brukes ofte en spesialbygd traksjonsbenk. Det vil også utføres leddkorreksjoner som direkte/indirekte er med på å bremse tilhelingsprosessen i den affiserte skiven. øvelser som hjelper på bensmerter vil også bli gitt der dette er mulig.

Les mer om prolaps

Les mer om