Korsrygg

Vondt i korsryggen er en meget vanlig tilstand, mer vanlig hos kvinner enn menn. Med trening og en regelmessig aktiv livsstil er de mulig å unngå. Hvis du opplever vedvarende og kraftige smerter er det viktig å oppsøke hjelp.

Korsryggen består av flere strukturer som kan være forbundet med vondt i korsryggen. Disse omfatter lumbalvirvlene, mellomvirvelskivene, ligamenter rundt ryggraden og mellomvirvelskivene, ryggmargen og nerver, muskler i korsryggen, indre organer i bekkenet og buken, og huden som dekker korsryggen.

Korsryggen har viktige oppgaver i kroppen. Når vi står oppreist holder korsryggen oppe vekten av overkroppen. Når vi bøyer, strekker ut eller roterer hoften er korsryggen med på å koordinere bevegelsen. Den beskytter også nervesystemt og ryggraden så vel som indre organer i bekkenet og buken.

Årsaker til smerter i korsryggen

Smertene kan komme plutselig eller utvikles over tid. De kan også være konstante eller komme periodevis. De forårsakes ofte av forstrekninger, strukturproblemer eller mer sjelden som overført smerte fra en mer alvorlig tilstand.

• Muskel- eller senestrekk
  • Etter feilaktige eller tunge løft
  • Etter en plutselig bevegelse
  • Prolaps
  • Isjas
  • Leddgikt
  • Uregelmessigheter i skjelettet
  • Benskjørhet

Andre mer sjeldne årsaker for smerter i korsryggen kan være nerveskader, nyre- eller eggstokkproblemer, graviditet og svulster.

Symptomer som kan relateres til korsryggsmerter kan være:

• Nummenhet og kribling i bena
  • Inkontinens
  • Smerter ved gange
  • Hudutslett
  • Magesmerter
  • Sviing ved urinering
  • Svimmelhet
  • Leddsmerter

Det er en rekke faktorer som kan forårsake ryggsmerter. Røykere, overvektige og eldre er alle i faresonen for å utvikle korsryggsmerter. Det samme gjelder hvis du har et arbeid som er enten anstrengende, stillesittende eller stressende. Angst og depresjon kan også øke risikoen for utvikling av smerter i korsryggen.

Behandling hos kiropraktor

Behandling av korsryggsmerter kommer helt an på årsaken til problemet. Hver pasient blir evaluert grundig med bakgrunn i underliggende helsesituasjon og aktivitetsnivå. Kiropraktorbehandling av korsryggsmerter er ansett som en trygg og effektiv måte å behandle akutte smerter i ryggen på.

Les mer om