Isjas (Isjias ischias)

Isjas

Isjas betyr for en kiropraktor smerter i benet på grunn av at isjas nerven er klemt og irritert. Det er oftest på grunn av en skivelidelse kalt prolaps. For mer informasjon se under prolaps.

Falsk isjas

For allmennlegen, fysioterapeuten og vanlige personer omtales ofte bensmerter uansett årsak som isjas eller isjalgi. Dette er ikke 100% riktig da nerven ikke er involvert. Kiropraktorer og andre ryggeksperter vil omtale dette som "bensmerter" eller "falsk isjas". Det kan være et triggerpunkt i gluteus medius muskelen som kan gi så og si identiske smerter som ved ekte isjas-men det er ingen tester under den fysiske og nevrologiske undersøkelsen som understøtter dette. Et trykk på muskelen vil utløse smertene og man kan konstantere falsk isjas. Ekte isjas kjennes oftes på baksiden av benet og helt ned i fot/tær ankler. En tommelfingerregel sier at det ihvertfall må være strålende bensmerter fra korsrygg og ned UNDER knehøyde.

Isjas-nerven

Det finnes andre strukturer i ryggen slik som bueleddene (det samme som fasettledd) eller smerter fra bekkenleddene som kan gi falsk isjas. Sist men ikke minst kan det være andre nerver i ryggen som er klemt av, feks n. femoralis. Dette vil typisk være strålesmerter på forsiden (ventralsiden) av benet. Det er ikke korrekt å kalle dette isjas da det stammer fra n. femoralis, men det kan likevel være pga av samme årsak - dvs en nerverot i ryggen som er i klem på grunn av feksempel en skiveutglidning (samme som prolaps).

Fortsatt i tvil? Ring Kiropraktor og fysioterapeut T. Thomassen for time, og du vil få vite årsak til dine smerter, og du vil bli behandlet for dem.

Ryggsøylen påvirker hele kroppen. Klikk på 3D spine simulatoren fra Chiromatrix.com for å se hvordan ryggsøylen er bygd opp.

Isjas behandling

Les mer om