Stiv nakke er noe alle opplever fra tid til annen og går som regel over av seg selv og er vanligvis ikke et tegn på underliggende mer alvorlig tilstand.

Typiske symptomer på stiv nakke er ømhet og vanskelig for å bevege nakken, spesielt fra side til side. Hvis du er stiv i nakken har du ofte vondt i hodet på samme tid. Du kan også føle smerter i skulder og/eller arm.

Årsaker til stivhet i nakken

Den vanligste årsaken til stiv nakke er forstrekning av en muskel. Spesielt muskelen som ligger på baksiden og ved siden av nakken. Denne muskelen heter levator scapulae og har som hovedfunksjon å løfte skulderbladet. Muskler i nakken kan strekkes på en rekke måter:

• Hvis du holder nakken i en unormal eller ubehagelig stilling over lengre tid
  • Mye stress
  • Dårlig holdning (f.eks. sitte sammensunket framfor datamaskinen)
  • Idrettsskade som overstrekker muskel- eller senefibre
  • Hvis du sover i en stilling som overstrekker muskler i nakken
  • Direkte skade mot nakken (f.eks. whiplash eller fall på hodet)

Små forstrekninger i nakken helbredes vanligvis av seg selv på forholdsvis kort tid. Du kan lindre symptomene i mellomtiden på forskjellige måter. Legg på is de første 24 timene. Dette reduserer betennelsen og hjelper til med å helbrede skaden. Varme i form av et varmt bad eller et varmeomslag stimulerer blodsirkulasjon til det skadede området. Lett massasje vil ha samme effekt og kan hjelpe med på å bli bedre raskere.

Hvis symptomene varer lengre enn to dager kan det være tilrådelig å oppsøke profesjonelt helsepersonell for tilsyn. Også hvis du ble stiv i nakken som følge av en ulykke er det viktig å få en grundig undersøkelse.

Behandling av stiv nakke hos kiropraktor

En kiropraktor vil sjekke nakken din for eventuelle feilstillinger som kan forårsake den stive nakken din. Stiv nakke kan forebygges ved forbedring av kroppsholdning og en rekke øvelser for nakken. Behandlingsopplegg blir tilrettelagt hver enkelt pasient.

Smertestillende og muskelavslappende medikamenter skal bare brukes på kort sikt i forbindelse med stiv nakke. Hvis du ofte er stiv i nakken kan det være lurt å oppsøke hjelp for å finne årsaken til problemet slik at du har mulighet til å bli bedre.

Les også om

• Nakkekink