Nakkekink

Kvinne med nakkekink som behandles av kiropraktor

Nakkekink kjennetegnes best med vanskeligheter med å bevege nakken. Ofte må hele kroppen flyttes for å kunne se til siden eller bakover på grunn av nakkestivheten.

Det å være stiv i nakken er en veldig vanlig tilstand og noe de fleste opplever en eller flere ganger i løpet av livet.

Årsaker til nakkekink

Muskel- eller senestrekk er en vanlig årsak til stiv nakke. Men det kan også skyldes daglige aktiviteter som å sitte foran datamaskinen over lengre tid, dårlig kroppsholdning, dårlig soveposisjon, brå vridning av nakken under trening, osv.

Andre årsaker kan være:

• Andre medisinske tilstander
  • Artrose i ryggraden
  • Skiveutglidning
  • Små brudd i ryggraden pga benskjørhet
  • Forsnevring av ryggmargskanalen (spinal stenose)
  • Betennelse i ryggraden
  • Kreft i forbindelse med ryggraden

Behandling hos kiropraktor eller fysioterapeut

De fleste tilfeller av nakkestivhet går over av seg selv, og de verste symptomene forsvinner etter et par dager. Det kan likevel være gunstig å oppsøke kiropraktor eller fysioterapeut for å reduserer lengden på symptomene og også forhindre senskader i form av slitasje. Kiropraktor vil også kunne utføre en grundig undersøkelse for å avdekke eventuelle underliggende årsaker.

Les mer om