Tretthetsbrudd

Tretthetsbrudd/stressbrudd oppstår ikke på grunn av en akutt skade, men langvarig feilbelastning. Tretthetsbruddet oppstår etter gjentakende belastning som overskrider beinets evne til å reparere seg selv, som ender med et brist eller et brudd. Skaden oppstår som regel i leggen eller i foten.

Tretthetsbrudd forekommer hyppigere blant idrettsutøvere og mosjonister og er kanskje noe vanligere hos kvinner. Skinnbeinet (tibia) er den vanligste lokalisasjonen av et tretthetsbrudd, men også leggbeinet (fibula) kan bli sete for et tretthetsbrudd. Tretthetsbrudd er også vanlig i bein i foten, eks. ankelbeinet (talus), båtbeinet (naviculare) og mellomfotsbeina (metatarsene). Tretthetsbrudd har en tendens til å komme igjen og ca. 60% av dem med tretthetsbrudd har hatt det før.

Symptomer på tretthetsbrudd og stressbrudd

• Smerter ved aktivitet
  • Avtagende smerte ved hvile

I de fleste tilfeller vil smertene avta så lenge man unngår aktivitetene som fremprovoserte tretthetsbruddet. For å få et grundig innsyn i årsakssammenhengen, og hva som bør gjøres av behandlingstiltak, så er det viktig å oppsøke en kiropraktor eller fysioterapeut med kompetanse på muskel- og skjelettlidelser.

Les mer om