Når skituren ødelegges av ryggsmerter

Det er ikke gøy når skituren blir ødelagt av vond rygg. Her er noen treningstips for å forebygge mulige ryggsmerter.

Korsryggsmerter i forbindelse med skigåing er noe mange langrennsløpere opplever fra tid til annen.

– Det er ikke alltid like lett å si hva konkret som er årsaken til smertene, da det blant annet avhenger av hvor det vonde sitter, hvordan smerten føles og hvordan man har det etter trening. Smertene kommer gjerne når stabilitetsmuskuaturen er sliten av å stabilisere. Dette kan være fordi stabilitetsmuskulaturen er for svak eller at man har et biomekanisk problem i ryggen som gjør at de store musklene kobles inn.

De store musklene er dårlige stabilitetsmusker. Hvis de brukes som stabilitetsmuskler over for lang tid, vil det kunne gi en smerte som føles som sviing, brenning og verk. Den typen smerte vil avta i løpet av få timer etter at man er ferdig med treningen. Hvis smerten vedvarer, kan en tur til kiropraktor være på sin plass.

å ha trent seg opp før skisesongen er den beste måten å forebygge problemet. – Er det lenge siden man har gått på ski, er som regel balansen dårlig og muskler som du bruker mye når du går på ski er utrente. Dette gir en anspent teknikk. Derfor er det viktig å starte skisesongen godt foreberedt og i god form.

– øvelser som er nyttige er balanseøvelser, gjerne på vippebrett, og generelle styrkeøvelser for mage/rygg. Når man går på ski kan man prøve å kjenne etter hvor god stabilitet i mage og rygg er. Prøv å trekke navlen inn mot ryggen og kjenn etter om du ikke føler deg sterkere da. Den teknikken kan også brukes når det trenes mage og rygg ellers, og den vil hjelpe deg å trene riktig stabilitetsmuskulatur.

Les mer om