Juleribbe vs leddsmerter

Det er viktig å kose seg, og god mat og drikke er en del av dette. Men mat påvirker oss, og julematen er ikke noe unntak. Svinekjøtt, røkt- og saltmat, søtsaker og portvin er noe av det verste man kan få i seg med tanke på betennelser.

Enzymene cyclooxygenase-1 (COX-1) og 2 (COX-2)er viktige årsaker til leddbetennelse. Når man får i seg mye mat med mer omega-6 enn omega-3 fettsyrer blir COX-2 enzymet mer aktivt. (Betennelsdempende medisiner som Ibux, Celebra og andre NSAIDs (nonsteroidal anti-inflammatory drugs) blokkerer nettopp disse enzymene).

Omega-6 fettsyrer finner du blant annet i soyamargarin, vegetabilske oljer (soyaolje, sesamolje, maisolje, solsikkeolje, rapsolje) og i animalsk fett fra svin og fjærkre. Det vil si potetgull, pølser og annet snadder. Ribba på juleaften er også med i denne gruppen.

Når det er sagt skal vi ha noe omega-6. Omega-6 og omega-3 er en del av de "essensielle fettsyrene", altså fettsyrer ikke kroppen kan lage selv, men som vi trenger for å fungere normalt. Forholdet mellom omega-3 og omega-6 skal vare 2:1, det vil si at vi skal ha dobbelt så mye omega 3 som omega 6 per dag. Kombinasjonen trengs blant annet for å bygge opp cellemembran i kroppen. Omega-3 finner du i fiskeoljer og grønne planter, samt linfrøolje.

I områder der man spiser mye fisk er det langt mindre forekomst av leddgikt og andre revmatiske sykdommer. Omega-3 fettsyrer reduserer produksjonen av visse stoffer som er med på å skape betennelser (cytokinene Tumor nekrose faktor [TNF] og Interleukin-1 [IL-1]). Det har vært gjennomført flere studier på pasienter med leddgikt for å se om omega-3 fettsyrer har en betydning i praksis. Konklusjon: Riktig inntak av omega-3 fettsyrer reduserer smerter og morgenstivhet signifikant, mens gripestyrken øker.

Vi forbinder ofte betennelser med smerter i muskler og ledd. Men betennelser er noe man kan få i hele kroppen, og er mye av årsaken til at man utvikler for eksempel hjerte-/karsykdommer og kreft. Betennelsene kan selvsagt oppstå på mange måter, og årsakene er mange. Noen er også mer disponerte enn andre, for eksempel på grunn av arvelige sykdommer.

Uansett om man er mer disponert eller ikke, er en ting sikkert: Sykdom, betennelser og fedme kan forebygges gjennom fysisk aktivitet og riktig kosthold!

Kos dere i julen, og spis gjerne ribbe og sosisser. Men legg inn et fiskemåltid eller to, og gjør alvor av nyttårsforsettet om mer bevegelse og mindre pølser!

Les mer om