Topptrent fagmann med sans for Crossfit

Crossfit - Toralf Thommassen

Kiropraktor og fysioterapeut Toralf Thomassen under crossfit-trening sammen med sin sønn, her med fokus på klatring.

Kiropraktor og fysioterapeut Toralf Thomassen har et meget godt rykte som behandler og terapeut ved Din Helse Bjølsen. Han er også etter hvert kjent som en råtass innen crossfit. Et møte med den smilende bamsen viser en mann i sin beste alder – og i sitt livs beste form, mye takket være nettopp crossfit.

Artikkelen er fra Fysioterapi i privat praksis 6/2012

Toralf – det er mange i fagmiljøet som kjenner deg godt som behandler og terapeut. Men for de som ikke vet så mye om deg – en kort oppdatering om bakgrunn og treningserfaring?

– Jeg er fysioterapeut og kiropraktor ved Din Helse Bjølsen, fikk interessen for fysioterapi etter mye behandling som friidrettsutøver. I mange år løp jeg 60- og 100-meter. Før friidretten var jeg "allsidig" på den måten at jeg prøvde ut en rekke forskjellige idretter. I tillegg har jeg drevet med Shotokan karate, Thai-boxing, Krav Maga, langrenn, fotball og mye annet som har gitt meg et allsidig syn på idrett og treningsformer.

På spørsmål om hvorfor det ble akkurat crossfit, svarer han kontant:

– Jeg har alltid som utøver innen friidrett følt et savn i forhold til alternativ trening. Det å kunne gjøre hva man vil og trene allsidig uten å bli lagt for strenge bånd på. Som sprintere fikk vi beskjed om at det "bare var vekter og ren sprinttrening" som var akseptert og ferdig med det. Satt litt på spissen kunne vi liksom ikke gå en fjelltur engang, da ødela man eksplosiviteten og en fremtidig mulig sprintkarriere.

Etter ferdig utdannelse som kiropraktor ble det bare jobbing på meg. Jeg var en av dem som "ikke hadde tid til å trene". Når jeg først fikk tatt en treningsøkt, avbrøt jeg og dro hjem så fort jeg kjente at jeg begynte å bli sliten. Jeg så ikke lenger godt trent ut - var det vel ikke heller - og var inne i et blindspor det var vanskelig å komme ut av. Jeg hadde ikke lenger noen mål med trening eller bevegelse, og ingen lyst til å trene.

Jeg var i så dårlig forfatning at jeg sommeren 2007 fikk krampe i bena etter 400 meter jogging. Jeg skulle pusse opp dagen etter, og hadde etter dette så store vansker med å gå, at min far som hjalp meg, kjørte meg på tralle på Smart Club fordi jeg gikk så sakte. Jeg innså at noe måtte gjøres. Jeg begynte å bli alt det jeg foraktet i livet. Så jeg begynte da med Krav Maga. For de som ikke vet det, er det en israelsk kampsport som er fryktelig brutal, og ikke minst er treningen helt for jævlig hard, for å si det rett ut! 1,5 timer varte treningen, og jeg følte det var mas dette også, det tok så altfor lang tid.

Jeg snakket med noen av treningskameratene om dette, og fikk vite at jeg burde prøve crossfit – det var visstnok veldig effektivt for å bli i god form. Dette var sommeren 2008. Jeg tenkte først å vente til høsten, men noe i meg fikk meg til google det. Jeg elsket konseptet med en gang. Det var som å komme hjem! Det var bare å følge siden, ikke tenke, bare kline til. Det var en plan med det hele, og det var lett å følge progresjonen da maksimal styrke og noen av øktene går igjen og igjen så du kan måle progresjonen svært enkelt.

Toralf Thomassen foran skrytetavla der han med stolthet kan vise frem meget gode resultater under crossfit-konkurranser

Toralf Thomassen foran "skrytetavla" der han med stolthet kan vise frem meget gode resultater under crossfit-konkurranser. Navnene angir de ulike øktene han er topp 3 i.

Toralf har holdt på med crossfit siden 2008. I oktober 2011 ble Crossfit Oslo startet, og da eskalerte gleden ved crossfit og antall økter. Et av de viktigste poengene med crossfit er den målbare, raske og engasjerende fremgangen. – Det er helt fantastisk! De som tviler må prøve, men gjør det i minimum en måned sammenhengende! Alt har gått fort frem for meg: jeg gikk opp fra 140 kg-195 kg i markløft på 9 måneder, uten å trene annet enn programmet jeg lastet ned fra www.crossfit.com. Retrospektivt ser jeg at treningskonseptet er holistisk og bra – fortsatt setter jeg personlige rekorder i så å si alle øvelser i tillegg til jogging, løping og utholdenhetsmessig.

Foreløpig er det to sentre som tilbyr ekte crossfit-trening i Oslo: Crossfit Oslo på Alexander Kiellands plass, og Black Box Gym på Furuseth. Toralf trener begge steder. - Jeg trener typisk 4-6 dager i uken, men har enkelte ganger flere økter om dagen. Jeg prøver slavisk å ha hviledag hver fjerde dag, selv om jeg føler meg i toppform. Restitusjon er like viktig som selve treningen, og det legges det vekt på innen crossfit.

Som fagmann – ser du noen fordeler og ulemper med crossfit?

– Et problem er naturligvis dersom øvelsene ikke innlæres grundig med god teknikk fra starten av. Olympiske løft som rykk og vending, og alle styrkeløftene må utføres med riktig teknikk også når du blir sliten. Her er skadepotensialet stort hvis ikke klubben gir adekvat opplæring, og følger folk nøye under øktene. For eksempel økten "Isabel" er en økt der en skal ta 60 rykk med 60 kg (men som i golf kan man ha handicap og bruke mindre antall kg) på tid, altså så fort som mulig. Dette gjøres ofte i grupper og konkurranseinstinktet kan ta helt over. Da er det mange som kan skade seg ved å bare hive vektene rundt, påpeker han. - Generelt er ikke dette et problem i Norge, slik jeg vurderer det. Her er alle crossfit- filialene veldig seriøse og har egne kurs som går over 6 uker før man får kaste seg i gang med de "ordentlige" øktene. Som kiropraktor og fysioterapeut ser jeg at belastningen på skuldrene kan bli for stor. Crossfit baserer seg på mye pull- ups, og mange crossfittere bruker teknikken "butterfly" eller "kipping" under pull-ups. Spesielt førstnevnte kan føre til mye skuldervondt, og skal helst bare brukes på konkurranser. Igjen: på et godt senter, vil dette læres opp med god teknikk som vanligvis ikke fører til skader. (Forklaring av "kipping" og "butterfly" sees best på www.youtube.com med søk på disse ordene sammen med crossfit, da det ville tatt flere sider å beskrive teknikkene i detaljer her).

Du har et svært bredt erfaringsgrunnlag fra ulike idretter og fra rollen som terapeut i forhold til muskel-skjelettplager. Hva driver deg videre med så mange treningsøkter i uka?

– Jeg er i bedre form som 37-åring enn jeg har vært noen gang tidligere i mitt liv. Målet er å være i bedre form på alle variabler, siden crossfit inkluderer alle fysiske egenskaper - i en alder av 45 enn jeg er nå. Jeg har selvsagt kortsiktige mål før den tid, men dette er min overall målsetning. Så vil jeg komme med en oppfordring til alle kolleger: Prøv crossfit, faller du for det, kan du ikke unngå å bli godt trent. Du bruker dessuten veldig kort tid på treningen hvis du ønsker, og det er en fordel mange ganger. Jeg vil ikke høres helt frelst ut, men crossfit har virkelig syret seg inn i livet mitt på så mange positive måter at det rett og slett har endret livet mitt til det bedre. Jeg var på feil spor en periode, men det er aldri for sent å snu som fjellvettreglene sier, sier Toralf og ler. - Nå er jeg på rett vei mot god helse på en artig og fornøyelig måte, og det er jeg takknemlig og glad for, avslutter han.

Crossfit KIDS

Crossfit KIDS blir garantert en hit for de små med mange morsomme og intensive utfordringer

Crossfit KIDS blir garantert en hit for de små med mange morsomme og intensive utfordringer, deriblant pullups i ringer med kroppsvekt. Her er sønnen til Toralf avbildet under trening sammen med far på ferie.

Til opplysning begynner nå Toralf Thomassen å instruere i Crossfit KIDS. Med tanke på den økende overvekten mange barn fremviser og den inaktive hverdagen mange har, kan dette være et kjempekonsept for å få i gang fysisk inaktive unge. Konseptet er mye likt som for voksne, men har et enda større element av "lekne" øvelser blandet inn i treningen. Som for voksne berøres alle fysiske egenskaper, som styrke, utholdenhet og fleksibilitet. Opplegget går på mestring og progresjon i sikre og nytenkende former. Samtidig er aktivitetene og intensiteten mye likt det aktivitetsnivået som fantes blant barn og unge i "gamle dager", for å benytte det begrepet. Konseptet er delt inn i aldersbestemte klasser, og har som mål å gjøre fysisk aktivitet både morsomt, enkelt og ikke altfor tidkrevende. Samtidig som mestring oppnås gjennom målbar og lett identifiserbar progresjon. Kiropraktor og fysioterapeut Toralf Thomassen starter med Crossfit KIDS lørdager fast fremover – alle barn fra 5 til 12 år er velkomne til å prøve! Mer informasjon om tilbudet kan fås ved å kontakte Crossfit Oslo: www.crossfitoslo.no. Man kan lese seg opp om tilbudet på www.crossfit.com og se under fanen "Crossfit KIDS".

Les mer om